Najnowszy post

Meg Wolitzer - Żona

Agata Jakóbczak - Transformersi




Autor: Agata Jakóbczak

Wydawnictwo: Znak

Gatunek: literatura faktu, literatura współczesna

ISBN: 978-83-240-4704-8




Końcówka lat '80 i całe lata '90 przyniosły w Polsce wiele zmian. Nagle, tak naprawdę z dnia na dzień, wkraczały coraz to nowsze produkty i usługi, wcześniej nam obce. Ja, wychowana w latach '90 właśnie bardzo wyraźnie pamiętam wszystkie tak naprawdę kultowe już teraz produkty typu Frugo, tamagotchi, świecące jojo czy jeansy marmurki. Agata Jakóbiak, autorka książki "Transformersi. Superbohaterowie polskiej reklamy 80.-90." zabiera nas w szaloną podróż po świecie telewizji, a przede wszystkim reklamy tych lat.



Na początku ostrzegam, jak tylko zaczniecie czytać tę książkę, ciężko będzie Wam ją zostawić chociaż na chwilę. Agata Jakóbiak, która sama była (i do tej pory jest) częścią świata reklamy i marketingu, przedstawia w swojej książce fakty, które są przecież ogólnodostępne, ale poza tym raczy nas historiami zza kulisów tego medialnego świata. Historie te wydają się momentami tak nieprawdopodobne, ale jak się weźmie pod uwagę, że działo się to w latach '90 to człowiek sobie uświadamia, że jak najbardziej takie rzeczy mogły mieć miejsce.



"Transformersi" ukazują początki studiów filmowych, telewizyjnych oraz reklamowych. Początkowo wąski świat nagle zaczął dynamicznie się rozwijać, zaczęto szukać coraz to nowszych i lepszych rozwiązań związanych z realizacją filmów, ale i samymi sloganami reklamowymi. Wielkie korporacje światowe, które pojawiły się na rynku polskim zaufały polskim twórcom i to nim zawdzięczamy reklamy, które uchodziły wtedy za małe arcydzieła i które do dzisiaj wspominamy z uśmiechem.



Agata Jakóbiak napisała świetną książkę przybliżającą kiełkujący dopiero wtedy rynek medialny. Jej historie, których wielu była świadkiem pokazują jak wielkim wyzwaniem, ale i przygodą pełną ryzyka i niepewności był biznes marketingowy tamtych lat. Książkę bardzo polecam, aby odświeżyć sobie wspomnienia, ale i poznać kuluary powstawania kultowych reklam.



K.


Za książkę dziękuję wydawnictwu Znak


Komentarze